wtorek, 10 grudnia 2013

"Frida"-Barbara Mujica


"Po co mi stopy skoro mam skrzydła" -Frida Kahlo

Ludzie posiadający niezwykłe talenty często w bardzo bolesny sposób są doświadczani przez życie. Często wybitni tego świata nie mogą się w tym naszym świecie odnaleźć, jest im trudno żyć w społeczeństwie w którym się wyróżniają.Są jak barwne ptaki-inne od wszystkich,przepiękne,lecz samotne swojej odmienności.

Swoją ''innością'' od najmłodszych lat wyróżniała się Frida Kahlo.Nie będę streszczała jej biografii bo to nie o to chodzi. Napiszę tylko,że jej życie to historia pełna sukcesów i porażek,a sama osoba meksykańskiej malarki do dzisiaj budzi kontrowersje i porusza wiele osób. Artystka przez całe życie zmagała się z chorobą i towarzyszącym jej bólem.Od dzieciństwa miała problem z nogą,później ledwo ocalała z wypadku komunikacyjnego.W swoim życiu przeszła ponad trzydzieści operacji,miesiące spędziła w szpitalu i nigdy nie została matką.

W miłości też nie zaznała upragnionego szczęścia.Zakochana w dużo od siebie starszym mężczyźnie,jej mentorze i nauczycielu nie było dla niej oazą spokoju i idyllą.Małżeństwo z Diego Riverą było burzliwe i trudne dla nich obojga.Przepełnione gniewem,zazdrością i zdradą odcisnęło piętno w zachowaniu malarki i jej postrzeganiu świata.

"Maluje bo jestem sama. Siebie znam najlepiej"

Historia Fridy Kahlo napisana przez amerykańską pisarkę B.Muijca jest interesująca i niezwykle wciąga.Narratorem książki  jest przyrodnia siostra Fridy Christina. Christina opisuje życie swej starszej siostry.Na kartach tej powieści przeprasza ją za to co zrobiła,lub nie zrobiła by ją wspomóc i wesprzeć.Tłumaczy się również z romansu pomiędzy nią,a mężem Fridy. Opisuje skomplikowaną siostrzaną więź i uczucia jakimi darzą się główne bohaterki.

"Frida" nie jest książką czysto biograficzną.Autorka dodaje do niej przypuszczenia i hipotezy,które gdzieś i kiedyś mogły mieć miejsce.Według mnie podnosi to atrakcyjność tej książki. Obraz Fridy Kahlo wyróżnia się,lecz nie jest mocno przerysowany.Oprócz wydarzeń z życia malarki zapoznajemy się również z sytuacją jej ojczyzny i życiem osób z jej otoczenia. Tam gdzie historia milczy Barbara Mujica dopowiada czytelnikowi prawdopodobną wersję zdarzeń.Dla mnie fikcja wymieszana z prawdą dała znakomity efekt w postaci tego,że wciągnęłam się w czytanie tej książki bez reszty.

"Moje malarstwo nosi w sobie przekaz bólu.Malarstwo dopełnione życiem. Straciłam troje dzieci.Zastąpiły je obrazy.Wierzę,że najlepszym wyjściem jest praca."

Polecam Wam tą książkę.Dzięki niej poznacie nieprzeciętną kobietę jaką była Frida.Poznacie artystkę pełną egoizmu i destrukcyjnej siły,która doprowadza ją do kresu istnienia.Poznacie kobietę,która swój wewnętrzny ból przeistacza w przepiękne obrazy.Poznacie kobietę żywą i barwną...pełną skrajnych uczuć i emocji.

Moja ocena książki 9/10 pkt
wyd: Muza 2005
stron: 358


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz