poniedziałek, 2 września 2013

''Kronos''-Witold Gombrowicz


W końcu światło dzienne ujrzał tajemny i prywatny dziennik Witolda Gombrowicza.Wiele lat po jego śmierci wydaje go małżonka pisarza Rita Gombrowicz.Co zawiera ten długo nie publikowany dziennik?Jakie sprawy zostają upublicznione?Jak przedstawił swe życie sam Gombrowicz?

"Kronos" jako dziennik mnie rozczarował.Gombrowicza znam z liceum,kiedy przyszło mi się zmierzyć z jego książką,a zarazem lekturą szkolną "Ferdydurkę".Nie powiem,że jest ona przyjemną powieścią.Czytało mi się ją ciężko i długo a na samym końcu i tak znałam tylko jedno zdanie "A kto czytał ten trąba".
Po latach spędzonych w liceum odpuściłam sobie inne powieści Pana Witolda,lecz zaintrygowały mnie opinie i recenzje jego dziennika,który postanowiłam przeczytać.

Jeśli ktoś piszę pracę magisterską na temat współczesnych polskich pisarzy lub o samym Gombrowiczu.To ten dziennik bardzo mu pomoże.Natomiast dla tych,którzy w skrócie znają życie pisarza dziennik okazać się może nudny i mało wartościowy.

O czym pisze Gombrowicz? O życiu w Polsce oraz Argentynie.O pracy i jej braku.O zdrowiu i jego dolegliwościach.O kobietach,które miał okazję posiąść i o zastoju erotycznym. Gombrowicz pisze w skrótach,jego myśli są ubogie i krótkie.Dobrze,że autorka dodała od siebie wyjaśnienia dostępne pod spodem gdyż nie wiedziałabym nic z tego co czytam.

W dzisiejszych czasach bardzo popularnym zjawiskiem jest zagłębianie się w przeszłość znanych postaci.Analizowanie ich zachowań i rozkładanie ich na części pierwsze.Zapewne wielu ludzi szuka w "Kronosie" zapomnianego skandalu.Będzie przytaczać jego słowa,często zmieniając ich znaczenie tylko po to by zaistnieć i próbować odkryć coś co uważa za interesujące.

Rita Gombrowicz odpowiadając na pytanie dlaczego teraz opublikowała zapiski męża odpowiedziała,że w związku z tym iż jej mąż przytacza wiele nazwisk znanych osób,które mogłyby wypaść w niekorzystnym świetle.Uważam to za słuszne posuniecie,jednak zastanawiam się w jakim świetle ukazał się sam Gombrowicz.Czy jego sztuka nie zostanie przesłoniona jego miłosnymi podbojami i rzekomymi skłonnościami homoseksualnymi.Z czym będą kojarzyć pisarza młodzi ludzie?

Nie oceniam tej książki,ponieważ nie mnie jest wydawać ocenę dziennika pisarza.Dodam jednak,że podoba mi się projekt okładki,zdjęcia i skany dziennika.

wyd:Literackie
stron:460

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz